Liderler Panosu
Beğenilen İçerik
Tüm bölümlerde 22-11-2014 de en çok beğeni alan içerik
-
4 puan
-
1 puan
-
1 puan
-
Soru: Masa tenisi oynamaya yeni başlamış birine, su bazlı yapıştırıcı ile kullanmak için üretilmiş, bünyesinde hızlandırıcı solüsyon etkisi barındıran yeni nesil lastikler gerekli midir? Cevap: Bu soruya cevap vermeden önce; bir lastiğin süngerine hızlandırıcı solüsyon sürüldüğünde neler olur, hızlandırıcı solüsyon etkisi nedir bunu ele alalım: Solüsyon süngere sürüldüğünde, sünger tarafından emilir, hızla buharlaşan çeşitli kimyasallardan oluşan solüsyon, süngerin gözenekleri arasına nüfuz eder. Bu kimyasallar süngeri yumuşatır ve kabartır. Sünger hem kalınlaşmaya hem de genişlemeye başlar. Sünger şişip kabardıkça, yapışık olduğu üst lastiği de çekip germeye başlar. Bu gerginlik sebebiyle lastik kıvrılarak, sürülen solüsyon miktarıyla orantılı olarak rulo halini almaya çalışır. Bu hale gelmiş bir lastiği tahtaya yapıştırıp oynadığınızda şunları görürsünüz: *Lastik eski haline göre oldukça hızlanır. Gerginleşen üst lastik topu çok zıplatır ve vuruşlarda bir mancınık gibi fırlatır. *Lastik eski haline göre topa daha iyi spin verir. Şişip yumuşamış süngerin içine top, daha kolay ve daha çok gömülür. Böylece vuruşlarda daha az eforla, topa daha fazla spin vermek mümkün olur. *Lastiğe kolayca gömülen top tahtaya çarparak vuruşlarda daha çok sesin çıkmasına sebep olur. Top, ıslak sünger ve tahtanın ortaklaşa yarattığı bu sesle lastik, vuruşlarda ötmeye başlar. (Çıkan ses kimi kulaklara müzik gibi gelirken, kimilerini de rahatsız edebilir.) *Lastik eski haline göre, süngerin yumuşaması ve topu rakette biraz daha uzun süre tutması sebebiyle daha kontrollü hale gelir. (Kontrolün artmasında lastiğin ötmesinin de etkili olduğunu iddia edenler vardır.) *Hızlandırıcı solüsyon etkisi geçicidir. Sürüldüğü andan itibaren buharlaşmaya başlayan solüsyonun lastiğe kazandırdığı etkiler birkaç saat sonra azalmaya başlar. En üst seviyede etkiyi elde etmek için, lastikleri her antrenman öncesi söküp, solüsyonlamak ve tekrar yapıştırmak gerekir. Bu da hem lastiklerin hem de oyuncunun ömrünü kısaltan bir işlemdir. Su bazlı yapıştırıcılar: Hızlandırıcı solüsyonların üretimi ve kullanımı 2008 yılından itibaren Uluslararası Masa Tenisi Federasyonu (ITTF) tarafından yasaklanmıştır. Artık, lastikler tahtaya zararlı uçucu kimyasallar içermeyen su bazlı yapıştırıcılar kullanılarak yapıştırılmaktadır. Bu tip yapıştırıcıların lastiğe hiçbir etkileri yoktur, sadece yapıştırırlar. Yeni nesil, su bazlıya uyumlu, kendinden solüsyon etkili lastikler: Son yıllarda geliştirilen ve üretilmeye başlanan bu lastikler, su bazlı yapıştırıcı ile kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Piyasaya çıkan birçok markanın birçok lastiği arasında solüsyonun etkilerinden bir ikisine sahip lastikler varsa da, her yönüyle solüsyonlanmış bir lastiğin yerini alabilecek yeni nesil bir lastik henüz üretilememiştir. Bu lastiklerin geneli oldukça hızlıdır, topu çok zıplatırlar, kontrolleri düşüktür, biraz öterler, yüzeyleri topu fazla tutmaz, narindirler, hemen yıpranmaya müsaittirler, fazla söküp takmaya gelmezler ve pahalıdırlar. Kendinden solüsyon etkili yeni nesil bu lastikler, fazla hızlı, kontrolü zor, hırpalanmaya gelmeyen, çabuk eskiyen, pahalı lastikler olmaları sebebiyle masa tenisi oynamaya yeni başlayanlara bırakın gerekli olmayı, hiç uygun değillerdir. Masa tenisine yeni başlayan oyunculara uygun bir raketin özellikleri neler olmalıdır? Raketin tahtası ne hızlı ne de çok yavaş olmamalıdır. Dolayısıyla tahta ne çok sert ne de çok yumuşak olmamalıdır. Ağır yada çok hafif bir tahta seçilmemesi yararlı olacaktır. Yeni başlayanların değişik malzemeler kullanılarak üretilmiş teknolojik!! tahtalardan uzak durması doğru olur. Tahtanın sapı oyuncunun eline iyi oturan uygun formda bir sap olmalıdır. Ne çok ince süngerli ve yavaş defans lastikleri, ne de kalın süngerli ve hızlı, atak lastikler uygun değildir. Yüzeyi yapışkan ve sert yapılı lastiklerde yeni başlayanlara pek uygun değildir. Süngeri sert veya çok yumuşak olan lastikler de uygun olmayacaktır. Orta sertlikte süngere sahip, çok hızlı olmayan ve topu çok zıplatmayan, yüzeyi topu fazla tutmayan atak lastiklerin, 1.7/1.8mm kalınlıkta olanlarını tercih etmek en doğrusudur. (Sriver EL 1.7mm gibi) Başlangıçta iki yüzde de aynı lastiği kullanmak oyuncunun gelişimini hızlandıracaktır. Kısacası yeni başlayan birine en uygun ekipman, her yönüyle orta karar olan ekipmandır. Ekipmanın başlangıç ve orta seviyeli oyuncular için önemi yok denecek kadar azdır. Sık sık ekipman değiştirmek oyuncunun elini ve motivasyonunu bozarak, gelişimini engeller. Hızlı bir gelişim için iyi bir partnerle sistemli ve düzenli antrenman, düzgün teknik için ise antrenör desteği şarttır. Ongun1 puan
-
MASA TENİSİ TERİMLERİ Antispin - Üzeri düz ve çok kaygan olan lastik türü. Yüzeyinin çok kaygan olmasından dolayı topun falsosu lastiğin yüzeyinde tutunamaz ve dolayısıyla falsodan etkilenmez. Genellikle sert süngerli bir lastiktir. Çoğunlukla defansif vuruş amaçlı kullanılır. Anti olarak da bilinir. Backhand - Raketin dış tarafıyla yapılan vuruş. Backspin - Topun geriye doğru dönerek karşı tarafa gitmesi, kesme vuruşların falsosu. Underspin de aynı anlamda kullanılmaktadır Bat - Raket in bir diğer adı. Blade - Raketin tahta kısmı. Block - Topspin vuruşlara karşı yapılan bir vuruş şekli. Bu vuruş genelde masaya yakın olarak topun yükselmesi sırasında veya yükseldiği noktada yapılır. Blok yapan kişi raketinin açısını topu çarptıktan sonra karşı tarafa gönderecek şekilde ayarlar. Topun karşıya gidişi rakibin topa verdiği hız ve falsoyu kullanarak olur. Voleyboldaki blok vuruşunun muadili denebilir. Blocker - Ana vuruşu blok olan oyuncu. Chop - Kesme. Topun kuvvetli backspin (geriye doğru dönme hareketi) ile karşı tarafa gitmesi. Masaya yakın veya uzak konumdan yapılabilen bu vuruşta top rakibin raketine değdiği anda aşağıya (file dibine) doğru gitme eğilimi gösterir. Chop Block - Raketin yukarıdan aşağıya doğru hareketi ile birlikte yapılan blok vuruşu. Blok yapılan top karşı tarafa kesme olarak gider. Chopper - Oyun stili kesme olan oyuncu. Bu tür oyuncuların arada bir atak yapsalar da ana vuruşu kesmedir. Closed - Raketin topa vuran yüzünü masaya doğru eğik olarak ve masa ile dar açı yapacak şekilde tutmak. Counter-Drive - Sert bir vuruşa karşı yapılan sert vuruş. Cross-court - Köşeden çapraz köşeye yapılan vuruş. Dead - Hiç falsosu olmayan ve hızı da az olan top. Ölü top olarak da bilinir. Deep - Filenin uzağına, masanın dış kenarlarına yakın noktalara atılan toplara denir. Double Bounce - Topun masanın aynı tarafında iki defa zıplaması. Buna engel olamayan oyuncu sayıyı kaybeder. Drive - Masaya yakın konumdan yapılan spinli veya spinsiz (şut) hızlı vuruş. Counter, counterdrive veya smash olarak da adlandırılabilir. Down the line - Topun masaya paralel olarak karşıya gönderilmesi. Bir köşeden çapraz olmayan karşı köşeye yapılan vuruş. Drop shot - Topu karşı tarafta file dibine çok kısa olarak atmak. Bu vuruş top karşı tarafta bir defa zıpladıktan sonra masa dışına taşmıyorsa etkilidir. Flat - Falsosuz ve genelde hızlı giden top. Flick veya flip - Fileye yakın konumda raketi bilek veya üst kol hareketi hızlı bir şekilde çevirerek yapılan vuruş. Genelde kısa atılan toplara hücumu başlatmak için kullanılır. Footwork - Ayak hareketleri. Vuruş için topa yaklaşma yöntemi. Masa tenisinde etkili vuruş yapabilmek için topun geleceği yere önceden gidip pozisyon almak gerekir. Bu da ayakların iyi çalışmasıyla olur. Forehand - Raketin iç tarafıyla yapılan vuruş. Free Hand - Raket tutmayan el. Game - Set. Her set 11 sayıda biter (10-10 olursa hariç, 2 fark oluncaya kadar devam eder). Game Point - Set sayısı. Hard Bat / Hard Rubber - Dış yüzeyi süngersiz pütür lastikli olan raket. Süngerli lastikler çıkıncaya kadar en popüler raketler bunlardı. High Toss Serve - Topu çok yükseğe atarak servis vuruşuna başlamak. Rakibi şaşırtmak ve falsoyu artırmak için yapılır. Hitter - Ana vuruş olarak şut atan oyuncu. Inverted - Dış yüzeyi düz olan (pütürlü olmayan) lastik. ITTF - Uluslararası Masa Tenisi Federasyonu. 1926 yılında kurulan ITTF sporun dünya çapındaki en yetkili birimidir. ITTF'in üyeleri 150 den fazla ülkenin masa tenisi Federasyonlarıdır. Junk - Spinden etkilenmeyen, rakibe spinsiz veya belirsiz falsolu toplar atan anti-spin veya uzun pütür gibi lastikler. Bazı uzun pütür tipi lastikler ITTF tarafından yasaklandı. Kill - Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş. Öldürücü vuruş olarak da bilinir. Let - Serviste topun fileye değmesi veya harici etkenden dolayı sayının yeniden oynanmasını gerektiren durum. Lob - Oyuncunun defans amaçlı olarak masadan uzak bir konumdan karşı tarafın yaptığı sert vuruşları geri göndermek için yaptığı defansif vuruşlar. Kullanıcı topu çok yüksek olarak karşı tarafın masasının uzak kısımlarına değişik falsolar ekleyerek gönderir. Amaç rakibin topa tekrar vurmasını zorlaştırmak veya hata yapmasını sağlamaktır. Long Pips - Uzun pütürlü lastik. Lastiğin pütürleri uzun ve ince oldukları için topla temas ederken eğilirler ve rakibe falsosu belirsiz toplar gönderebilirler. Alışkın olmayanlar için oynaması zor bir lastiktir. Loop - Bu vuruş masa tenisinde en çok yapılan vuruşlardan bir tanesidir. Topun hızlı bir şekilde ileriye doğru dönerek gitmesidir. Rus Mazunov kardeşlerden birisinin bir yarışmada topu dakikada 9000 devir döndürerek spin yaptığı belirlenmiştir. Bu tip vuruşda top havada bir yay çizip masaya iner. Bu özelliği sayesinde sporcu topa çok hızlı vurup topun yay çizerek masaya düşmesini sağlayabilir. Top masaya çarptıktan sonra hızlanıp falsosuna göre yön değiştiriyor olabilir. Top karşı tarafın raketine çarparsa havaya doğru gitme eğilimi gösterir. Rakip bu tip vuruşlarda topun : Havada yay çizerek gelmesi Masaya çarpınca yön değişitirmesi Raketine çarpınca yön değiştirecek olması ile uğraşmak zorunda kalır. Loop, kesme veya spine karşı masaya uzaktan, yakından veya masa seviyesinin altından yapılabilir. Looper - Ana vuruşu loop olan oyuncu. Open - Raketin topa vuran yüzünü yukarıya doğru eğik olarak ve masa ile geniş açı yapacak şekilde tutmak. Paddle - Raket Penholder - Bir raket tutuş şekli. En iyi forehand vuruş imkanı sağlar, fakat backhand vuruşlarını yapmak zordur. Genelde uzakdoğu ülkelerinde yaygın olarak benimsenmiştir. Pips - Lastiğin yüzeyini kaplayan ve pütür adı verilen çıkıntıları. Pips Out - Dış yüzeyi pütürlü olan lastik. Inverted (düz) lastiğin tersi. Point - Sayı. Push - Masa üzerinde yapılan kesme veya itme hareketi. Atak yapma imkanı olmadığı zaman yapılan pasif bir vuruş. Racket - Raket Rally - Topun oyunda kaldığı süre. Topun gidip gelmesi. Rating - Oyuncunun klasman puanı. Oyuncunun katıldığı turnuvalarda aldığı sonuçlara göre devamlı değişir. Genelde 200-2800 arasında değişen bir değerdir. Receive - Servis karşılama. Rubber Cleaner - Düz lastik yüzey temizleyicisi. Serve - Servis atma. Shakehands - En yaygın raket tutma şekli. Backhand ve forehand vuruşlar için en dengeli tutuş şeklidir. Sidespin - Topun havada sola veya sağa doğru bir eğri çizerek gitmesini sağlayan vuruş. Bu vuruş genellikle topspin veya loop ile birlikte yapılır. Smash - Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş. Öldürücü vuruş olarak da bilinir. Speed Glue - Kullanıldığında lastiği hızlandıran ve falsosunu artıran bir çeşit yapıştırıcı. Spin - Topun dönmesi. Stroke - Oyunda servis dahil yapılan herhangi bir vuruş. Topspin - Topun ileriye doğru dönerek gitmesi. Top havada bir yay çizerek masaya iner. Twiddle - twirl ile aynı. Twirl - Oyun sırasında rakibi hataya zorlamak için raketi çevirerek vuruş yapmak. Eskiden raketin iki tarafında da aynı renk lastik kullanılabiliyordu. Şimdi farklı renkler kulanıldığı için eskisi kadar etkili olmuyor. Bu özellik raketin iki yüzünde özellikleri çok farklı lastikler kullanıldığı zaman etkili olur. Umpire - Hakem. Oyunu yöneten ve sayıları sayan yetkili kişi. Referee - Başhakem.1 puan
Liderler panosu zaman dilimi: Istanbul/GMT+03:00
-
Çevrimiçi Kullanıcılar 0 Üye, 0 Gizli, 60 Misafir (Tam liste)
- Şu anda bağlı kayıtlı kullanıcı bulunmuyor
-
Konular