Liderler Panosu
Beğenilen İçerik
Tüm bölümlerde 13-04-2022 de en çok beğeni alan içerik
-
Yardımcı olabilmek için önce problemin ne olduğunu bilmemizin gerekli olduğunu düşünüyorum. Aynı bir doktor misali. O da doğru ilacı yazabilmek için önce hastalığı tesbit etme zorunda olduğu gibi. Bu da uzakta zor olsa da, en azında bir kaç tahminde bulunarak yardımcı olmaya çalışayım. Burda sözkonusu arkadaşımız muhtemelen şu an 15/16 yaşında ve 5 senedir masa tenisi oynuyor. Yani 10/11 jaşında masa tenisi ile tanışmış. 1. Bu zaman zarfında kardeşimizin bedeni ve zihni gelişmiş olacaktır. Boyu misal 140cm iken şimdi bundan hayli uzun olacaltır. Aynı şekilde kilosu da. Bu duruma kendine zaman tanıması gerekmektedir. Mutalka bu yeni bedene alışacak ve eski başarılarını bir gün azimli çalışmalarla tekrar elde edecektir. 2. Arkadaşımz genç yaşta bu spor ile tanışmış. Bu onun için büyük bir avantaj. Bu durum ilerisi için böyle olsa da şu an kendisini zorlatmakta. Önceleri sadece 10 Çocuk arasında sıyrılması gerekirken şimdileri belki 100 kişi içinde mücadele veriyordur. Çünkü zamla masa tenisiyle tanışan kişi sayısı artmıştır. Yani 12/13 yaşlarında başlayan ama yetenekli oyunculara karşılaşıyordur. 3. Artık büyükler kadagorisinde oynamaya başlamış olabilir. Artık turnuvalarda karşısına aşırı şekilde kesik yapabilen hatta pütürlü amcaları çıkıyordur. Bu da zaman isteyen birşeydir. Bunların nerdeyse hepisi zamanla ve iyi antenmanla hal olacak şeyler. Ama arkadaşımız için en önemlisi, sayın esrarte’nin de belirtliği gibi, okuldaki derslerini aksatmadan antremanlarını bilincli kişilerle sürdürmesi. Kendisine burda başarılar diliyorum.3 puan
-
genellikle, ağaç yaşken eğilir sozu gibi, masa tenisi de küçük yaşta oynadıkça, aksatmadan antreman yapıp her zaman oyunun içinde kaldıkça vuruşların ezberi oturur. Liseye geçerken; örneğin 1 yıl ara vermişseniz, bu 1 yıllık ara ile ilkokul 3'ten 4'e geçerken kaybettiğiniz 1 yıl aynı degildir. İlkokul 3'te ogrenip, 1 yıl ara verip 5. sınıfta tekrar başlarsan 2 ayda hatırlayabilirsin; fakat orta sonda spora ara verip, lise 1'in sonunda tekrar başlarsan bu sefer tekrar hatırlama sürecin daha da uzar. Genellikle bu şekilde olduğunu düşünüyorum. Eğer imkanın varsa, o kafana dank eden hissiyatını tekrar kazanana kadar, bir şekilde her gün okuldaki derslerini de aksatmadan, antreman yapacak bir antrenör veya en az senin seviyende bir arkadaş bulmanı tavsiye ederim. ilkokulda başka yapacak bir işin yokmuşcasına saatlerce oynadıgın oyunla ancak iyi hareketler yapabiliyordun. Simdi de muhtemelen tekrar, mümkünse hergün antreman yapmaya başlaman gerekecek. Antremanlarına başladığında eski ezberlerini hatırlamak için kendini yıpratma. Yeni öğrenen, potansiyeli yüksek bir oyuncu adayı olarak düşünebilirsin kendini. Ah vah, ne spinler cekiyordum aynısını çekmeliyim diye düşünerek oynarsan gelişimini yavaşlatabilirsin.3 puan
-
Soru: Masa tenisi oynamaya yeni başlamış birine, su bazlı yapıştırıcı ile kullanmak için üretilmiş, bünyesinde hızlandırıcı solüsyon etkisi barındıran yeni nesil lastikler gerekli midir? Cevap: Bu soruya cevap vermeden önce; bir lastiğin süngerine hızlandırıcı solüsyon sürüldüğünde neler olur, hızlandırıcı solüsyon etkisi nedir bunu ele alalım: Solüsyon süngere sürüldüğünde, sünger tarafından emilir, hızla buharlaşan çeşitli kimyasallardan oluşan solüsyon, süngerin gözenekleri arasına nüfuz eder. Bu kimyasallar süngeri yumuşatır ve kabartır. Sünger hem kalınlaşmaya hem de genişlemeye başlar. Sünger şişip kabardıkça, yapışık olduğu üst lastiği de çekip germeye başlar. Bu gerginlik sebebiyle lastik kıvrılarak, sürülen solüsyon miktarıyla orantılı olarak rulo halini almaya çalışır. Bu hale gelmiş bir lastiği tahtaya yapıştırıp oynadığınızda şunları görürsünüz: *Lastik eski haline göre oldukça hızlanır. Gerginleşen üst lastik topu çok zıplatır ve vuruşlarda bir mancınık gibi fırlatır. *Lastik eski haline göre topa daha iyi spin verir. Şişip yumuşamış süngerin içine top, daha kolay ve daha çok gömülür. Böylece vuruşlarda daha az eforla, topa daha fazla spin vermek mümkün olur. *Lastiğe kolayca gömülen top tahtaya çarparak vuruşlarda daha çok sesin çıkmasına sebep olur. Top, ıslak sünger ve tahtanın ortaklaşa yarattığı bu sesle lastik, vuruşlarda ötmeye başlar. (Çıkan ses kimi kulaklara müzik gibi gelirken, kimilerini de rahatsız edebilir.) *Lastik eski haline göre, süngerin yumuşaması ve topu rakette biraz daha uzun süre tutması sebebiyle daha kontrollü hale gelir. (Kontrolün artmasında lastiğin ötmesinin de etkili olduğunu iddia edenler vardır.) *Hızlandırıcı solüsyon etkisi geçicidir. Sürüldüğü andan itibaren buharlaşmaya başlayan solüsyonun lastiğe kazandırdığı etkiler birkaç saat sonra azalmaya başlar. En üst seviyede etkiyi elde etmek için, lastikleri her antrenman öncesi söküp, solüsyonlamak ve tekrar yapıştırmak gerekir. Bu da hem lastiklerin hem de oyuncunun ömrünü kısaltan bir işlemdir. Su bazlı yapıştırıcılar: Hızlandırıcı solüsyonların üretimi ve kullanımı 2008 yılından itibaren Uluslararası Masa Tenisi Federasyonu (ITTF) tarafından yasaklanmıştır. Artık, lastikler tahtaya zararlı uçucu kimyasallar içermeyen su bazlı yapıştırıcılar kullanılarak yapıştırılmaktadır. Bu tip yapıştırıcıların lastiğe hiçbir etkileri yoktur, sadece yapıştırırlar. Yeni nesil, su bazlıya uyumlu, kendinden solüsyon etkili lastikler: Son yıllarda geliştirilen ve üretilmeye başlanan bu lastikler, su bazlı yapıştırıcı ile kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Piyasaya çıkan birçok markanın birçok lastiği arasında solüsyonun etkilerinden bir ikisine sahip lastikler varsa da, her yönüyle solüsyonlanmış bir lastiğin yerini alabilecek yeni nesil bir lastik henüz üretilememiştir. Bu lastiklerin geneli oldukça hızlıdır, topu çok zıplatırlar, kontrolleri düşüktür, biraz öterler, yüzeyleri topu fazla tutmaz, narindirler, hemen yıpranmaya müsaittirler, fazla söküp takmaya gelmezler ve pahalıdırlar. Kendinden solüsyon etkili yeni nesil bu lastikler, fazla hızlı, kontrolü zor, hırpalanmaya gelmeyen, çabuk eskiyen, pahalı lastikler olmaları sebebiyle masa tenisi oynamaya yeni başlayanlara bırakın gerekli olmayı, hiç uygun değillerdir. Masa tenisine yeni başlayan oyunculara uygun bir raketin özellikleri neler olmalıdır? Raketin tahtası ne hızlı ne de çok yavaş olmamalıdır. Dolayısıyla tahta ne çok sert ne de çok yumuşak olmamalıdır. Ağır yada çok hafif bir tahta seçilmemesi yararlı olacaktır. Yeni başlayanların değişik malzemeler kullanılarak üretilmiş teknolojik!! tahtalardan uzak durması doğru olur. Tahtanın sapı oyuncunun eline iyi oturan uygun formda bir sap olmalıdır. Ne çok ince süngerli ve yavaş defans lastikleri, ne de kalın süngerli ve hızlı, atak lastikler uygun değildir. Yüzeyi yapışkan ve sert yapılı lastiklerde yeni başlayanlara pek uygun değildir. Süngeri sert veya çok yumuşak olan lastikler de uygun olmayacaktır. Orta sertlikte süngere sahip, çok hızlı olmayan ve topu çok zıplatmayan, yüzeyi topu fazla tutmayan atak lastiklerin, 1.7/1.8mm kalınlıkta olanlarını tercih etmek en doğrusudur. (Sriver EL 1.7mm gibi) Başlangıçta iki yüzde de aynı lastiği kullanmak oyuncunun gelişimini hızlandıracaktır. Kısacası yeni başlayan birine en uygun ekipman, her yönüyle orta karar olan ekipmandır. Ekipmanın başlangıç ve orta seviyeli oyuncular için önemi yok denecek kadar azdır. Sık sık ekipman değiştirmek oyuncunun elini ve motivasyonunu bozarak, gelişimini engeller. Hızlı bir gelişim için iyi bir partnerle sistemli ve düzenli antrenman, düzgün teknik için ise antrenör desteği şarttır. Ongun1 puan
-
Ayrı satılan tahta ve lastiklerin çok çeşitleri vardır ve fiyat yelpazesi de çok geniştir. Yeni başlayanların büyük çoğunluğunun yaptığı bir hata vardır. Ekipmanların özelliklerini inceleyip en hızlı ve en pahalı olan ekipmanları seçerler. Bu kesinlikle yanlış bir seçimdir ve zaman içinde ve tonla para harcadıktan sonra bunun farkına varıp yanlıştan dönerler. Yeni başlayanların hızlı ekipmanlardan uzak durmaları gerekir. Hızlı ekipman oyunlarının gelişmesini engeller. Yeni başlayanların kontrollü bir tahta (ALL veya ALL+) ve buna uygun lastikler almalarını tavsiye ediyoruz. Tahtaların Hızları Tahtaların hızlarını gösteren standart tanımlar vardır. Bunlar : DEF Çok amaçlı defans oyunu oynayanların klasik tercihidir. Çok kontrollü ve yavaş tahtalardır. Genelde sadece dafans oynayan oyuncular kullanırlar. ALL- Her türlü oyuna uygun kontrolü yüksek ve yavaş bir tahta çeşitidir. Defansif backhand ve yavaş forehand spin vuruşları için uygundur. ALL Bu tür tahtalar ile her türlü oyun oynayabilirsiniz. Kontrolü yüksek ve hızı da yeterlidir. Kontrollü oyunu tercih edip arada bir atak yapan oyuncuların tercihidir. ALL+ Kontrollü ve atak oyunu seven oyuncuların çok kullandıkları bir tahta sınıfıdır. Bir çok lastik çeşiti ile iyi kombinasyon oluşturur ve oyunun değişken ihtiyaçlarına iyi adapte olur. Yeni başlayanlar için idealdir. OFF- Orta hızlı spin ağırlıklı oynayan oyuncular için iyi bir seçimdir. Spin ve hızın doğru dengesi için tasarlanmıştır ve topu hissetmesi yüksektir. OFF Modern agresif hızlı spin oyununa uygundur. Her iki taraftan kuvvetli spin ağırlıklı atak yapabiliyorsanız bu tahtayı seçebilirsiniz. Hızlı spin vuruşları yapan veya hızlı sayı almak isteyen oyunculara uygundur. Masaya yakın hızlı blok veya karşı vuruş yapan oyunculara da uygundur. OFF+ Bu tahtalar süper hızlıdırlar ve sadece tecrübeli ve risk almayı seven atak oyuncularına uygundur. Kontrolü azdır. Raket Sapları Tahta alırken elinize uygun olan sapı seçmeniz gerekir. Aşağıda yaygın olarak kullanılan sap şekilleri gösterilmiştir.1 puan
-
HANGİ LASTİĞİ SEÇMELİYİM ? Hepimiz ne tür ekipman? hangi marka? hangi model? diye kafa yoruyoruz kuşkusuz. En büyük sorun ise alacağınız lastiğin nasıl olduğunu oynamadan bilememek. Bu yazıda almayı düşündüğünüz lastik ile hiç oynamadan onun hakkında fikir edinmenize yardımcı olacak bilgiler vermek istiyorum. Fakat hemen belirteyim masa tenisinde "iyi ekipman" yoktur "uygun ekipman" vardır. Hiç bir teknoloji bir ekipmanı hem hızlı, hem spinli, hem de kontrollü olarak üretmeye müsade etmez. Bir yerden alırken bir yerden vermeye mecbursunuz işte bu yüzden hız-spin-kontrol üçlüsünde size en uygun oranı yakalamaya çalışmalısınız (Bunları kullanılan tahtanın özellikleri de etkileyecektir). Her ne kadar onlarca markanın sunduğu yüzlerce model olsa da sonuçta beğenimize sunulan modeller bir kaç özelliğe göre sınıflandırılabilirler. Çünkü dünya üzerinde lastik ve sünger üreten fabrikaların sayısı sınırlıdır. Çoğu üretici aşağı yukarı aynı lastiği aynı fabrikaya yaptırıp üzerine kendi markasını basmaktadır. Lastikleri yapışkan/yapışkan olmayan yüzeyli, İnce veya kalın lastikli, sert veya yumuşak süngerli, yumuşak veya sert lastikli, kalın veya ince süngerli, süngeri veya lastiği veya her ikisi de gergin üretilmiş ve üretilmemiş lastikler gibi ayırabiliriz. Yukarıda yazılan özellikler lastiklerin oyun karakterlerini belirlemektedir. Şimdi bu özelliklerin lastiğe etkilerini inceleyelim. Lastiğin yüzeyinin yapışkan olup olmaması Bunun açıklaması lastik yüzeyinin topu ne kadar tuttuğudur. Bazı lastikleri topun üstüne koyup raketi kaldırdığınızda topun da beraber geldiğini görürsünüz, ancak bazı lastikler topu tutmaz. Topu tutan ve topa yapışan lastiklerle özellikle de servis ve ittirme gibi yavaş vuruşlarda daha çok spin üretebilirsiniz, bu iyi gibi gözükebilir, fakat lastiğiniz ne kadar çok spin üretirse rakibinizin spininden de o oranda fazla etkilenecektir. Yapışkan yüzeyli bir lastikle yavaş vuruşlarda bile topa çok iyi falso verebilir ve daha etkin servisler atabilirsiniz. Bu bir avantajdır, fakat aynı şekilde rakibin servislerinden de o oranda etkilenirsiniz. Yani rakibinizin servislerinde sorun yaşıyorsanız yapışkan yüzeyli lastikler size uygun değildir. Yüzeyi yapışkan lastiklere örnek olarak Friendship 729, DHS Hurricane II ve III, Juic 999, Stiga Neos Tacky, Butterfly Tackifire Special, Yasaka New Era, Tibhar, TSP Triple 21 gibi lastikler gösterilebilir. Genelde en yapışkan yüzeyli lastikler Çin lastikleridir. Yüzeyi yapışkan olmayan lastikler ise özellikle yavaş vuruşlarda daha az spin üretirler. Özellikle servislerde topa iyi bir spin verebilmek için güçlü ve kıvrak bir bileğe sahip olmanız gerekir. Fakat bu tür lastiklerle rakibin falsolarından daha az etkilenirsiniz. Bu tür lastikler yüzeyi yapışkan olan lastiklere göre daha çeşitlidir (Butterfly Sriver, Stiga Carbo Serisi, Joola Samba, Tibhar Rapid, Andro Rev. COR, Nittaku Hammond, Donic Tango Serisi, DHS Dipper, TSP Bjorn ). Yüzeyi yapışkan olan lastikler topu daha fazla tuttuklarından hızları daha az olur. Lastiğin ince veya kalın olması Uluslararası Masa Tenisi Federasyonu (ITTF) lastik ve süngerin toplam kalınlığının 4 mm den fazla olamayacağını kurala bağlamıştır. Süngerlerin kalınlıkları 0 ile 2.6 mm arasında değişmektedir. Max olarak belirtilen lastiklerde ise sünger kalınlığı, ITTF limiti olan 4 mm den lastiğin kalınlığı çıkartılınca geriye kalan kısımdır. Örneğin lastik kalınlığı 1.7 mm ise max sünger kalınlığı 2.3 mm olabilir. Lastiğin kalınlığı kataloglarda gösterilmez ve genellikle iki farklı kalınlık kullanılır. Örnekte belirtildiği gibi 1.7 mm kalınlığındaki lastiklere uygulanabilecek maksimum sünger kalınlığı 2.3 mm dir. Son yıllarda 40 mm topların çıkışıyla birlikte 1.4 ve 1.5 mm kalınlığındaki lastikler üretilmeye başlanmıştır. Bu tür lastiklerin maksimum sünger kalınlığı 2.5 ve 2.6 mm olabilmektedir. Peki lastiğin ince veya kalın olması neye etki eder? İnce lastik kalın sünger anlayışıyla üretilmiş lastikler (Stiga Innova Premium, Juic Driva Smash ultima, Tibhar Makss, Donic S40, Friendship 729, Double Happiness hurricane II), hızlarını lastikten çok süngere borçludurlar ve asıl hızlarını hızlandırıcı zamk (solüsyon) kullanıldığında gösterirler. İnce lastik kalın sünger anlayışla üretilen lastikler yüzeylerinin yapışkan olup olmamasından bağımsız olarak daha çok spin üretirler. Bunun sebebi ince lastiğin daha elastik olması ve vuruş anında topu daha rahat kavramasıdır. Lastiğin ince olmasının bir diğer etkisi de yavaş vuruşlarda (servis karşılama, itme, kesme gibi vuruşlarda) daha kontrollü olmasıdır. Yavaş vuruşlarda top süngere kadar gömülmez ve bu yüzden top sadece lastiğin hızından etkilenir, ve bu yüzden daha yavaş gider. İnce lastik kalın sünger anlayışıyla üretilen lastikler yavaş vuruşlarda yavaş, hızlı vuruşlarda ise hızlıdırlar. Ayrıca bu tür lastikler masaya yakın kontra vuruşlarda daha avantajlıdırlar. Eğer hızlı bir lastik kullanıyor ve "dokununca uçuyor" diye şikayet ediyorsanız, ince lastik kalın sünger anlayışı size daha uygundur. İnce lastiğin bir diğer avantajı ise daha elastik olduğu için topu daha iyi hissedersiniz. Biri kalın diğer ince aynı sertlikte iki lastiğe 2.0 mm kalınlığında orta sert bir sünger takıldığında, ince lastikli olan daha yumuşak bir his verir ve topu daha iyi hissetmenizi sağlar. Bu da kontrolü artırır. Ancak ince lastik kalın sünger anlaşıyışla üretilen ürünlerde klasik lastiklerde kullandığınız sünger kalınlıklarından 1-2 mm daha kalın süngeri seçmeniz gerekir. Normalde 2.0 mm süngerli lastikleri tercih ediyorsanız aşağı yukarı aynı hız seviyesini istiyorsanız bu tür lastiklerde 2.2 mm süngerli versiyonu seçmeniz gerekir. Not : Butterfly Brcye'ın en fazla 2.1 mm kalınlığında süngerli versiyonu vardır. Bunun nedeni Brcye'ın lastiğinin kalın olması değil, Bryce'ın çok hızlı bir lastik olmasından dolayı maksimum kalınlıkta üretilmesine gerek olmamasıdır. Sert veya yumuşak süngerli lastikler Sert süngerler daha fazla hız üretirler fakat top bu tür süngerlerin içine yeterince gömülemediği için lastiğin topu iyice kavrayıp spin üretmesi zorlaşır. Ayrıca sert süngerli lastiklerin hissi zayıftır. Yumuşak süngerler ise daha yavaştır fakat daha iyi spin üretilmesine yardımcı olurlar ve topu daha iyi hissetmenizi sağlarlar. Ayrıca yumuşak süngerli lastikler ile oynarken tahtanızın özelliklerini daha iyi hissedersiniz. Tahtanız hızlıysa hızlı, yavaş ise daha yavaş bir raketiniz olur. Sert süngerli lastikler hızlandırıcı zamk (solüsyon) ile kullanıldıklarında zamkın hızlandırıcı etkisi daha zor ortaya çıkar. Sert süngeri yapıştırıcının içinde bulunan solventlerin (çözücülerin) nüfuz etmesi daha zordur. Bu iş için daha bol miktarda yapıştırıcı gerekir. Yumuşak süngerli lastikler ise az miktarda yapıştırıcıya hemen ve daha çok tapki vererek hemen kabarır. Sert süngeri genelde yapışkan yüzeye sahip lastiklerle birlikte Çinliler kullanırlar. Friendship 729, HurricaneII, Yasaka New Era, Butterfly Tackifire C, Juic Couga gibi lastikler sert süngere sahiptir. En çok tercih edilen lastikler ise orta sert süngerli lastiklerdir. Butterfly Sriver, Bryce, Stiga Carbo veya Neos, Yasaka MarkV, Tibhar Rapid, Joola Rosnet Air, Donic F1, Nittaku J O Waldner, Andro Quad 480. Yumuşak süngerli lastikler ise Butterfly Sriver FX, Bryce FX, Tibhar Makks veya Nimbus Soft, Joola Samba, Tibhar Rapid Soft, Stiga Carbo Sound veya Neos Sound, Andro Rocket Soft, Donic F3 ve Yasaka MarkV GPS gibi lastiklerdir. Yumuşak veya sert lastikler Lastiğin yumuşak olması genellikle daha yavaş olmasına neden olur. Eğer lastik hem ince hem de yumuşaksa ve üstüne bir de yüzeyi yapışkansa çok çok spinli ama yavaş olur. Lastik hem sert hem de kalın yüzeyi de yapışkan değilse ise çok hızlı ama hissiz ve az spinli olur. Joola Samba, Butterfly Tackiness D ve C, yumuşak lastiklidir ve hızdan bir parça fedakarlık ederler. Fakat top hissi oldukça iyidir ve çok iyi spin üretirler. Butterfly Bryce, Yasaka V Stage, Stiga Mendo MP ise sert lastiklere sahiptirler ve genelde hızlandırıcı zamk kullanıp süngeri iyice yumuşatan oyuncularca tercih edilirler. Bu yüzden oldukça hızlıdırlar fakat top hissi zayıftır ve spin üretebilmek için birlikte kullanılan süngerlerinin ve o lastiği kullanan oyuncunun yeteneklerine ihtiyaç duyarlar. Butterfly Sriver ve Stiga Mendo, Tibhar Rapid, Andro Rovolotion, Nittaku J O Waldner, Yasaka Xtend gibi lastikler bu iki grubun ortasında olan ortalama ve "klasik" lastiklerdir. Kalın veya ince süngerli lastikler Kullanılan süngerin kalınlığı arttıkça lastiğin hızı ve spin kapasitesi artar fakat topun hissedilmesi azalır. Süngerin kalınlığı azaldıkça lastiğin hızı ve spini azalır fakat top artık daha rahat hissedilir olur. Lastik veya sünger gerginliği Sert sünger ve sert lastik hızlıdır fakat hissizdir. Yumuşak lastik ve yumuşak süngerliler ise yavaştır. Bu yüzden 1970'li yıllardan beri atak oyuncular lastiklerini hızlandırıcı zamk ile yapıştırırlardı. Zamk sürülen sünger içinde bulunan solventler sayesinde lastiğin süngerine nüfus ederek süngeri çözerler ve sünger şişerek yumuşar. Sünger şiştikçe ona yapışık halde duran üst lastik kısmı da gerildikçe gerilir. Top, yumuşayan süngerin içine daha kolay gömülür ve tahta kısmıyla daha iyi temas sağlayarak daha fazla hız üretilir. Ayrıca top süngerin içine daha fazla gömüldüğü, lastiğin elastikiyetinin arttığı için spin miktarı artar. Hızlı zamk kullanmanın bir takım dezavantajları da vardır. Devamlı zamk ile uğraşmak gerektirir, zamk sürülen sünger zamkın etkisi geçtiği zaman tamamen eski durumuna gelemez ve uzun vadede elastikiyetini daha çabuk kaybederek eskir. Ayrıca devamlı sök-tak yapıldığı için lastiğin ömrü kısalır ve cilalama yöntemiyle önlem alınmaz ise tahtanın yüzeyinde yıpranma meydana gelir. Üreticiler bu dezavantajları ortadan kaldırmak için zamk sürülmüş gibi özellikleri olan lastikler üretmeye başladılar. Hem hızlı hem de hisli lastikler üretebilmek için çarenin lastik ve süngerin gergin olması gerektiğini biliyorlardı (bir davul veya tramplen düşünün; ne kadar gergin olurlarsa o kadar çok zıplatırlar). Bu yüzden üreticiler lastik, sünger veya her ikisi birden gergin olan farklı özelliklerde lastikler üretmeye başladılar. Bu şekilde bazı lastiklerde lastiği yapıştırmaya gerek kalmıyor, bazılarında ise gergin olan lastiği bir kez daha yapıştırarak mega hızlı bir lastik elde edebiliyorsunuz. Peki lastiğin veya süngerin gergin üretilmesinin oynama karakterine etkileri nelerdir? Lastik gergin ise yavaş vuruşlarda topu kontrol etmek zorlaşır, “dokununca uçuyor” ifadesi bu tür lastikler için kullanılır. (Donic Desto F1, Joola Samba click, Butterfly Bryce, Andro Plasma Serisi, Tibhar Nimbus Serisi, Nittaku Narucross). Servisi karşılamak, itmek veya kesmek bu tür lastikler ile daha zordur ve hassas bilek ve tecrübe gerektirir. Gergin üretilmiş bir lastik ile kısa ve etkili servis atmak da zordur çünkü lastik o kadar gergindir ki top lastiğe değer değmez içine gömülemeden hemen zıplar ve topa iyi falso veremezsiniz. Ayrıca topa yavaş vursanız dahi hızlı gider. Gergin süngere sahip lastiklerde ise eğer lastik gergin üretilmemişse yavaş vuruşlarda yavaş, hızlı vuruşlarda ise hızlı tepki verir (Stiga Innova Premium, Tibhar Makks, Donic S40, Juic Driva Smash Ultima). Gergin sünger hem hızlı vuruşlarda hızı artırır, hem de kontrolden çok fazla taviz vermez. Ancak gergin üretilmiş süngerli lastikler hızlandırıcı zamk'a normal süngerler kadar fazla tepki vermezler çünkü zaten gergin olarak üretilmişlerdir. Hem lastik hem sünger gergin üretilmişse kontrol iyice zorlaşır. Hem yavaş hem hızlı vuruşlarda lastik çok canlı ve sert tepkiler verir. Bu tür lastikler daha yavaş tahtalarda daha kontrollü tepkiler verir ve daha tacrübeli ellerde öldürücü bir silaha dönüşürler. Bu bilgilere bakarak dünyanın en hızlı lastiği gergin üretilmiş, sert ve kalın lastikli, sert ve kalın süngerli lastiklerdir (bu özellikleri en çok çağrıştıran lastik Butterfly Bryce Speed, Juic Couga, Adnro Plasma 480, Joola Tango Extrem, Donic Desto F1 HS, Joola Tango Extrem’dir. ). Dünyanın en spinli lastikleri ise yumuşak ve kalın süngerli, yapışkan ve ince yüzeyli lastiklerdir (Bu özelliklere uyan lastikler Çin lastikleridir. Friendship 729 Soft, Juic, Nittaku H3 JS, Juic 999 Elite Ultima Soft. Dünyanın en kontrollü lastiği ise çok ince ve yumuşak süngerli, yumuşak lastikli bir "anti" lastik olabilir. Lastiğin toplamdaki karakteri sizin oyun stilinizle uyuştukça oyununuz gelişim gösterir. Rahatlarsınızi kendinize olan güveniniz artar ve bu da gelişiminize katkı sağlar. Ancak ekipmanın size getirileri kısıtlıdır. Önemli olan iyi bir teknik, yetenek ve bolca antremandır. Masaya yakın oynayan, topu masada tutmaya çalışan, aldığı sayıları uzun ralliler sonucunda kazanan oyuncular gergin lastiklerden uzak durmalıdır. Masadan bir iki adım açılmayı seven, servisi kısa bırakıp sayıya çabuk gitmekten çok kontra topspin rallilerine girmekten hoşlananlar ise yumuşak süngerli Avrupa lastiklerini tercih etmelidirler. Eğer sayılarınızı etkili servis atarak ve rakibinize yolladığınız spin miktarını değiştirip onu yanıltarak almayı seviyorsanız çok spinli lastikler tercih edebilirsiniz. Rakipten gelen spinle baş ettiğiniz oranda yüksek spinli lastikler elinizde bir silaha dönüşebilir. Ancak spin ile aranız iyi değil ise elinizdeki silah size zarar verecek demektir. Sizler de kendi oyun stilinizi göz önünde tutarak ve mevcut lastiklerinizin özelliklerine bakarak yeni alacağınız lastiklerin özelliklerini belirleyebilir ve doğru lastiği rahatlıkla bulabilirsiniz. Tavsiyem bir lastiği ömrü boyunca kullanıp ancak ondan sonra hakkında sağlıklı bir fikir edinebileceğiniz yönündedir. Antrenmanda 5 dakikalığına aldığınız arkadaşınızın raketini kullanarak lastik almaya karar vermek yerine gün boyunca onu kendi tahtanıza takıp maç yapmanızı tavsiye ederim. Yeni başlayanlar için lastik tavsiyeleri Butterfly Sriver FX 1,9 mm, Andro Rocket Soft 1,8 mm, Donic Copa Tagora veya Vario 1.8 mm, Jola Samba 1.8 mm, Nittaku Refoma 1.8 mm, Friendship LKT Pro XP 2.0 mm, DHS Dipper 2.0 mm, Stiga Innova Sound 1.8 mm veya Innova Premium 2.0 mm, Tibhar Rapid Soft 1.8 mm. Yazan : 'TSuBaSa' - Ozan Nazif Kayıhan - Copyright © 20081 puan
-
MASA TENİSİ TERİMLERİ Antispin - Üzeri düz ve çok kaygan olan lastik türü. Yüzeyinin çok kaygan olmasından dolayı topun falsosu lastiğin yüzeyinde tutunamaz ve dolayısıyla falsodan etkilenmez. Genellikle sert süngerli bir lastiktir. Çoğunlukla defansif vuruş amaçlı kullanılır. Anti olarak da bilinir. Backhand - Raketin dış tarafıyla yapılan vuruş. Backspin - Topun geriye doğru dönerek karşı tarafa gitmesi, kesme vuruşların falsosu. Underspin de aynı anlamda kullanılmaktadır Bat - Raket in bir diğer adı. Blade - Raketin tahta kısmı. Block - Topspin vuruşlara karşı yapılan bir vuruş şekli. Bu vuruş genelde masaya yakın olarak topun yükselmesi sırasında veya yükseldiği noktada yapılır. Blok yapan kişi raketinin açısını topu çarptıktan sonra karşı tarafa gönderecek şekilde ayarlar. Topun karşıya gidişi rakibin topa verdiği hız ve falsoyu kullanarak olur. Voleyboldaki blok vuruşunun muadili denebilir. Blocker - Ana vuruşu blok olan oyuncu. Chop - Kesme. Topun kuvvetli backspin (geriye doğru dönme hareketi) ile karşı tarafa gitmesi. Masaya yakın veya uzak konumdan yapılabilen bu vuruşta top rakibin raketine değdiği anda aşağıya (file dibine) doğru gitme eğilimi gösterir. Chop Block - Raketin yukarıdan aşağıya doğru hareketi ile birlikte yapılan blok vuruşu. Blok yapılan top karşı tarafa kesme olarak gider. Chopper - Oyun stili kesme olan oyuncu. Bu tür oyuncuların arada bir atak yapsalar da ana vuruşu kesmedir. Closed - Raketin topa vuran yüzünü masaya doğru eğik olarak ve masa ile dar açı yapacak şekilde tutmak. Counter-Drive - Sert bir vuruşa karşı yapılan sert vuruş. Cross-court - Köşeden çapraz köşeye yapılan vuruş. Dead - Hiç falsosu olmayan ve hızı da az olan top. Ölü top olarak da bilinir. Deep - Filenin uzağına, masanın dış kenarlarına yakın noktalara atılan toplara denir. Double Bounce - Topun masanın aynı tarafında iki defa zıplaması. Buna engel olamayan oyuncu sayıyı kaybeder. Drive - Masaya yakın konumdan yapılan spinli veya spinsiz (şut) hızlı vuruş. Counter, counterdrive veya smash olarak da adlandırılabilir. Down the line - Topun masaya paralel olarak karşıya gönderilmesi. Bir köşeden çapraz olmayan karşı köşeye yapılan vuruş. Drop shot - Topu karşı tarafta file dibine çok kısa olarak atmak. Bu vuruş top karşı tarafta bir defa zıpladıktan sonra masa dışına taşmıyorsa etkilidir. Flat - Falsosuz ve genelde hızlı giden top. Flick veya flip - Fileye yakın konumda raketi bilek veya üst kol hareketi hızlı bir şekilde çevirerek yapılan vuruş. Genelde kısa atılan toplara hücumu başlatmak için kullanılır. Footwork - Ayak hareketleri. Vuruş için topa yaklaşma yöntemi. Masa tenisinde etkili vuruş yapabilmek için topun geleceği yere önceden gidip pozisyon almak gerekir. Bu da ayakların iyi çalışmasıyla olur. Forehand - Raketin iç tarafıyla yapılan vuruş. Free Hand - Raket tutmayan el. Game - Set. Her set 11 sayıda biter (10-10 olursa hariç, 2 fark oluncaya kadar devam eder). Game Point - Set sayısı. Hard Bat / Hard Rubber - Dış yüzeyi süngersiz pütür lastikli olan raket. Süngerli lastikler çıkıncaya kadar en popüler raketler bunlardı. High Toss Serve - Topu çok yükseğe atarak servis vuruşuna başlamak. Rakibi şaşırtmak ve falsoyu artırmak için yapılır. Hitter - Ana vuruş olarak şut atan oyuncu. Inverted - Dış yüzeyi düz olan (pütürlü olmayan) lastik. ITTF - Uluslararası Masa Tenisi Federasyonu. 1926 yılında kurulan ITTF sporun dünya çapındaki en yetkili birimidir. ITTF'in üyeleri 150 den fazla ülkenin masa tenisi Federasyonlarıdır. Junk - Spinden etkilenmeyen, rakibe spinsiz veya belirsiz falsolu toplar atan anti-spin veya uzun pütür gibi lastikler. Bazı uzun pütür tipi lastikler ITTF tarafından yasaklandı. Kill - Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş. Öldürücü vuruş olarak da bilinir. Let - Serviste topun fileye değmesi veya harici etkenden dolayı sayının yeniden oynanmasını gerektiren durum. Lob - Oyuncunun defans amaçlı olarak masadan uzak bir konumdan karşı tarafın yaptığı sert vuruşları geri göndermek için yaptığı defansif vuruşlar. Kullanıcı topu çok yüksek olarak karşı tarafın masasının uzak kısımlarına değişik falsolar ekleyerek gönderir. Amaç rakibin topa tekrar vurmasını zorlaştırmak veya hata yapmasını sağlamaktır. Long Pips - Uzun pütürlü lastik. Lastiğin pütürleri uzun ve ince oldukları için topla temas ederken eğilirler ve rakibe falsosu belirsiz toplar gönderebilirler. Alışkın olmayanlar için oynaması zor bir lastiktir. Loop - Bu vuruş masa tenisinde en çok yapılan vuruşlardan bir tanesidir. Topun hızlı bir şekilde ileriye doğru dönerek gitmesidir. Rus Mazunov kardeşlerden birisinin bir yarışmada topu dakikada 9000 devir döndürerek spin yaptığı belirlenmiştir. Bu tip vuruşda top havada bir yay çizip masaya iner. Bu özelliği sayesinde sporcu topa çok hızlı vurup topun yay çizerek masaya düşmesini sağlayabilir. Top masaya çarptıktan sonra hızlanıp falsosuna göre yön değiştiriyor olabilir. Top karşı tarafın raketine çarparsa havaya doğru gitme eğilimi gösterir. Rakip bu tip vuruşlarda topun : Havada yay çizerek gelmesi Masaya çarpınca yön değişitirmesi Raketine çarpınca yön değiştirecek olması ile uğraşmak zorunda kalır. Loop, kesme veya spine karşı masaya uzaktan, yakından veya masa seviyesinin altından yapılabilir. Looper - Ana vuruşu loop olan oyuncu. Open - Raketin topa vuran yüzünü yukarıya doğru eğik olarak ve masa ile geniş açı yapacak şekilde tutmak. Paddle - Raket Penholder - Bir raket tutuş şekli. En iyi forehand vuruş imkanı sağlar, fakat backhand vuruşlarını yapmak zordur. Genelde uzakdoğu ülkelerinde yaygın olarak benimsenmiştir. Pips - Lastiğin yüzeyini kaplayan ve pütür adı verilen çıkıntıları. Pips Out - Dış yüzeyi pütürlü olan lastik. Inverted (düz) lastiğin tersi. Point - Sayı. Push - Masa üzerinde yapılan kesme veya itme hareketi. Atak yapma imkanı olmadığı zaman yapılan pasif bir vuruş. Racket - Raket Rally - Topun oyunda kaldığı süre. Topun gidip gelmesi. Rating - Oyuncunun klasman puanı. Oyuncunun katıldığı turnuvalarda aldığı sonuçlara göre devamlı değişir. Genelde 200-2800 arasında değişen bir değerdir. Receive - Servis karşılama. Rubber Cleaner - Düz lastik yüzey temizleyicisi. Serve - Servis atma. Shakehands - En yaygın raket tutma şekli. Backhand ve forehand vuruşlar için en dengeli tutuş şeklidir. Sidespin - Topun havada sola veya sağa doğru bir eğri çizerek gitmesini sağlayan vuruş. Bu vuruş genellikle topspin veya loop ile birlikte yapılır. Smash - Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş. Öldürücü vuruş olarak da bilinir. Speed Glue - Kullanıldığında lastiği hızlandıran ve falsosunu artıran bir çeşit yapıştırıcı. Spin - Topun dönmesi. Stroke - Oyunda servis dahil yapılan herhangi bir vuruş. Topspin - Topun ileriye doğru dönerek gitmesi. Top havada bir yay çizerek masaya iner. Twiddle - twirl ile aynı. Twirl - Oyun sırasında rakibi hataya zorlamak için raketi çevirerek vuruş yapmak. Eskiden raketin iki tarafında da aynı renk lastik kullanılabiliyordu. Şimdi farklı renkler kulanıldığı için eskisi kadar etkili olmuyor. Bu özellik raketin iki yüzünde özellikleri çok farklı lastikler kullanıldığı zaman etkili olur. Umpire - Hakem. Oyunu yöneten ve sayıları sayan yetkili kişi. Referee - Başhakem.1 puan
Liderler panosu zaman dilimi: Istanbul/GMT+03:00
-
Çevrimiçi Kullanıcılar 1 Üye, 1 Gizli, 396 Misafir (Tam liste)
-
Konular