Backhand |
Raketin dış tarafıyla yapılan vuruş. |
Backspin |
Topun
geriye doğru dönerek karşı tarafa gitmesi. Underspin
de aynı anlamda kullanılmaktadır |
Bat |
Raket in bir
diğer adı. |
Blade |
Raketin tahta
kısmı. |
Block |
Topspin
vuruşlara karşı yapılan bir vuruş. Bu vuruş genelde masaya yakın olarak topun
yükselmesi sırasında veya yükseldiği noktada yapılır. Blok yapan kişi
raketinin açısını topu çarptıktan sonra karşı tarafa gönderecek şekilde ayarlar.
Topun karşıya gidişi rakibin topa verdiği hız ve falsoyu kullanarak olur. |
Chop |
Kesme. Topun
kuvvetli backspin (geriye doğru dönme hareketi) ile karşı tarafa gitmesi.
Masaya
yakın veya uzak konumdan yapılabilen bu vuruşta top rakibin raketine değdiği anda
aşağıya (file dibine) doğru gitme eğilimi gösterir. |
Chopper |
Oyun stili kesme olan oyuncu. Bu tür oyuncular gelen her topa kesme
vuruşu yaparlar. |
Closed |
Raketin topa vuran yüzünü masaya doğru eğik olarak ve masa ile dar açı
yapacak şekilde tutmak. |
Counter-Drive |
Sert bir vuruşa karşı yapılan sert vuruş. Bazı oyuncular bu vuruşun
uzmanıdırlar. |
Cross-court |
Köşeden çapraz köşeye yapılan vuruş. |
Dead |
Hiç falsosu olmayan top. Ölü top olarak da bilinir. |
Deep |
Filenin uzağına, masanın dışına yakın noktalara atılan toplara denir.
|
Drive |
Masaya yakın
konumdan yapılan temel spinli veya spinsiz hızlı vuruş (şut). Counter, counterdrive
veya smash olarak da adlandırılabilir. |
Down
the line |
Topun masaya paralel olarak karşıya gönderilmesi. Bir köşeden çapraz
olmayan karşı
köşeye yapılan vuruş. |
Drop shot |
Topu
karşı tarafta file dibine çok kısa olarak atmak. Bu vuruş top karşı
tarafta bir
defa zıpladıktan sonra masa dışına taşmıyorsa etkilidir. |
Flat |
Falsosuz ve genelde hızlı giden top. |
Flick
veya flip |
Fileye yakın konumda raketi bilek veya üst kol
hareketi hızlı bir şekilde çevirerek yapılan vuruş. Genelde kısa atılan toplarda
hücumu başlatmak için kullanılır. |
Footwork |
Ayak hareketleri. Vuruş için topa yaklaşma yöntemi. |
Forehand |
Raketin iç tarafıyla yapılan vuruş. |
Game |
Set. Her set 11 sayıda biter (10-10 olursa hariç). |
Game Point |
Set sayısı. |
Hitter |
Ana vuruş olarak şut atan oyuncu. |
Inverted |
Dış yüzeyi düz olan (pütürlü olmayan) lastik. |
ITTF |
Uluslararası
Masa Tenisi Federasyonu. 1926 yılında kurulan ITTF sporun dünya çapındaki en yetkili
birimidir. ITTF'in üyeleri 150 den fazla ülkenin masa tenisi Federasyonlarıdır. |
Junk |
Spinden
etkilenmeyen, rakibe spinsiz veya belirsiz falsolu toplar atan anti-spin veya uzun
tırtıl gibi lastikler. Uzun tırtıl tipi lastiklerin tırtılların bazıları (mesela
Feint Long) ITTF tarafından yasaklandı. |
Kill |
Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş.
Öldürücü vuruş olarak da bilinir. |
Let |
Serviste topun fileye değmesi veya harici etkenden dolayı sayının
yeniden oynanmasını gerektiren durum. |
Lob |
Oyuncunun defans
amaçlı olarak masadan uzak bir konumdan karşı tarafın yaptığı sert vuruşları
geri göndermek için yaptığı müdafaa vuruşları. Kullanıcı topu çok yüksek
olarak karşı tarafın masasının uzak kısımlarına değişik falsolar ekleyerek
gönderir. Amaç rakibin topa tekrar vurmasını zorlaştırmak veya hata yapmasını
sağlamaktır. |
Loop |
Bu vuruş masa
tenisinde en çok yapılan vuruşlardan bir tanesidir. Topun hızlı bir şekilde ileriye
doğru dönerek gitmesidir. Rus Mazunov kardeşlerden birisinin bir yarışmada topu
dakikada 9000 devir döndürerek spin yaptığı belirlenmiştir. Bu tip vuruşda top
havada bir yay çizip masaya iner. Bu özelliği sayesinde sporcu topa çok hızlı vurup
topun yay çizerek masaya düşmesini sağlayabilir. Top masaya çarptıktan sonra
hızlanıp falsosuna göre yön değiştiriyor olabilir. Top karşı tarafın raketine
çarparsa havaya doğru gitme eğilimi gösterir. Rakip bu tip vuruşlarda topun :
-
Havada yay çizerek
gelmesi
-
Masaya çarpınca
yön değişitirmesi
-
Raketine çarpınca
yön değiştirecek olması
ile uğraşmak zorunda
kalır.
Loop, kesme veya spine karşı masaya uzaktan, yakından veya masa
seviyesinin altından yapılabilir.
|
Looper |
Ana vuruşu loop olan oyuncu. |
Open |
Raketin topa vuran yüzünü yukarıya doğru eğik olarak ve masa ile geniş
açı yapacak şekilde tutmak. |
Paddle |
Raket |
Penholder |
Bir raket tutuş şekli. En iyi forehand vuruş imkanı
sağlar, fakat backhand vuruşlarını yapmak zordur. Genelde uzakdoğu
ülkelerinde yaygın olarak benimsenmiştir. |
Pips |
Lastiğin bir yüzeyini kaplayan tırtıl adı verilen çıkıntıları. |
Pips
Out |
Dış yüzeyi pütürlü olan lastik. Inverted (düz) lastiğin tersi. |
Point |
Sayı. |
Push |
Masa üzerinde
yapılan kesme veya itme hareketi. Hücum yapma imkanı olmadığı zaman yapılan pasif
bir vuruş. |
Racket |
Raket |
Rally |
Topun
oyunda kaldığı süre. Topun gidip gelmesi. |
Rating |
Oyuncunun klasman puanı. Oyuncunun katıldığı turnuvalarda aldığı
sonuçlara göre devamlı değişir.
Genelde 200-2800 arasında değişen bir değerdir. |
Receive |
Servis karşılama. |
Serve |
Servis atma. |
Shakehands |
En yaygın raket tutma şekli. Backhand ve forehand vuruşlar için en
dengeli tutuş şeklidir. |
Sidespin |
Topun
havada sola veya sağa doğru bir eğri çizerek gitmesini sağlayan vuruş.
Bu
vuruş genellikle topspin veya loop ile birlikte yapılır. |
Smash |
Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş.
Öldürücü vuruş olarak da bilinir. |
Spin |
Topun dönmesi. |
Stroke |
Oyunda servis dahil yapılan herhangi bir vuruş. |
Topspin |
Topun ileriye doğru dönerek gitmesi. Top havada bir yay çizerek masaya
iner. |
Twiddle |
twirl ile aynı. |
Twirl |
Oyun
sırasında rakibi hataya zorlamak için raketi çevirerek vuruş yapmak.
Eskiden raketin
iki tarafında da aynı renk lastik kullanılabiliyordu. Şimdi farklı renkler
kulanıldığı için eskisi kadar etkili olmuyor. Bu özellik raketin iki yüzünde
özellikleri çok farklı lastikler kullanıldığı zaman etkili olur. |
Umpire
veya
referee |
Hakem. Oyunu yöneten ve sayıları sayan yetkili kişi. |